Skrivaren

Direktlänk till inlägg 30 december 2009

En spontant gjord novell jag gjort pga brist på underhållning

Av Anna - 30 december 2009 22:05

Frost

Världen kommer att gå under snart. Den ruttnar sakta, men mer så säkert. Jag vet det. Den kommer att gå under. Snart.

Frosten satte sig på allt. Inget underkom dess iskalla, vita täcke. Smärta i ögonen och händer som redan öppnat dörren undkommer inte det väl tydliga resultatet. Fötterna lyfter från marken och benen drar mig framåt. Kylig luft som kommer in mellan byxorna och skorna gör mina ben kalla och svaga. Väskan väger ett ton och ingen hatar höstens mornar mer än jag.
    Kroppen rör sig stelt och oflexibelt mot busshållplatsen, vilket gör att hela processen tar mer tid än vanligt och gör inte mitt humör något bättre.
    Hösten är inget jag skulle låsa in mig för, det finns värre saker här i livet, tro mig, men den kunde vara bättre. Ta som till exempel, nu när jag väl kommit till busshållplatsen kan jag inte sätta mig ner på bänken för att om jag gör det, kommer jag inte bara frysa häcken av mig, utan också få en chock av kylan och börja skaka så häftigt att jag inte kommer se bussen när den väl kommer, för att jag skakar för hårt. Så, ja, jag kan tänka på ett par andra säsonger som jag tycker mer om än hösten.
    Stående vid busshållplatsen stampar jag fötterna för att hålla uppe någon eventuell cirkulation, då en av mina klasskompisar kommer till hållplatsen. Hon "är" en pluggis och bokmal, men jag skulle säga att hon blev stämlad som det den sekunden på första dagen hon blev lite uttråkad och tog upp en bok istället för att gå fram till någon annan i klassen.
    Dock har inte andra i min klass har sett vad jag har.
    Har du någonsin tänkt på vad du bokstavligt talat sagt när du sa fuck you, om du någon gång gjort det? Det slog mig ganska plötsligt vad det kan betyda i en annan situation än den då du skriker det till ett riktigt svin, som i vanliga fall är en klasskompis, och det var när jag såg en annan sida av henne.
    Att råka se en person bli totalt screwd är det enda sättet jag kunde förklara det jag såg på. Det var på 30 minuters rasten en torsdag för två veckor sen. Jag ville ha lite andrum och smet runt på baksidan till en liten skuggad gräsplätt för att ta en tupplur, för att istället av en slump komma på henne och en kille från parallellklassen knulla huvuderna av sig. Om du vet ett bra tips på hur man får bort den bilden av de två "intima" på varandra, är det mycket uppskattat om du kommer till mig med de tipsen, tack.
    Det hjälpte inte heller att se henne med en annan kille nästa torsdag.
    Gud vad jag hatar torsdagar.
    Hon får ögonkontakt med mig och nickar med en tyst hälsning. Hoho, vad skenet kan bedra.
    En kille från min skola kommer till busshållplatsen och hälsar med ett tja för att sedan ignorera oss, för att titta ner på sin mobil som aldrig verkar komma ner i fickan.
    Han är en kille med smart plugghuvud, känsla för ekonomi och fullständigt korkad hur jag än annars ser på det. Med den korta summeringen menar jag att han gör bra i skolan, för att sedan sälja sina uppsatser för stora pengar, utan att tänka sig för om någon av lärarna kommer känna igen uppsatsen när den finns i 350 olika kopior över hela skolan? Smart, inte.
   Men vad kommer att bli av honom i framtiden? Och tjejens framtid? Han blir väl en korrupt affärsman och hon en miljardärs ögongodis eller en hora.
    Vår framtid ser ljus ut, eller hur?
    Inte är väl jag bättre. Jag är smutsig.
    Mamma skiljde sig med min pappa för tre år sedan, och det var inte långt efter det som pappa tycket att jag borde ta ansvar och stå in för min mamma. I sängen.
    
På en morgon som denna är det ingen som cyklar, och snart kommer det vara 20 andra från min skola som ska med tio-i-åtta-bussen.
    Alla på något sätt korrupta.
    Alla ruttnande.
    Bussen kommer i tid trots vädret och alla gå på den lite varmare bussen. Själv sätter jag mig i främre delen först, för att vid ett stopp innan skolans anhalt gå längre bak i bussen.
    Bomberna jag gjort antänder inom kort och tar bort några av den som skulle göra världen mer rutten än den redan är. De är inte bara de som är skyldiga till förruttnelsen, men det är mitt bidrag.

                                                                                                                Anna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 4 januari 2010 20:45

                    _________________________________________                     ’Poems are for believers,                     who can find the world on paper                    If you cannot see it, you are a realist of living,         ...

Av Anna - 4 januari 2010 20:35

Glowing Cheeks’ burning red, for my happiness is glowingIn front of me you stand shining with a smile on lipsLifting hands to your face, I caress it with feather touchI can nothing but see you, for I am in love, blind to what is around meI...

Av Anna - 1 januari 2010 19:30

Resa Jag ska resa bort. Långt bort. Jag längtar redan dit. Det är inte lång tid kvar, men jag är otålig. Den-- Pennspetsen gick sönder. Måste vässa den innan jag fortsätter skriva. Jag har skrivit mer på sistånde. Inte så konsigt, resan är verkl...

Av Anna - 1 januari 2010 18:46

SmutsDet är kallt.    Golvet är hårt och obekvämt, och axeln känns öm efter att ha legat på den. Detsamma känns om höften. Med bara ett nattlinne är det kallt att ligga där, men jag vill inte dra ner täcket från sängen för att värma mig. Om det gör m...

Av Anna - 1 januari 2010 12:50

DjungleI am not alonefor hunters there always moredestiny made unclearno one knows who survivesforrest can hideas easily it blindswe are many for little preyFixed eyes on unknowing preyslowly closing in uponeating from earthit lives to provideme it g...

Presentation

Jag skriver noveller och dikter på både svenska och engelska. Jag vill gärna ha feedback och jag tycker om att andra hjälper mig med nya idéer! Rekomendationer och recentioner lägger jag upp med jämna mellanrum, jag hoppas du blir intresserad!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Omröstning

Vilken novell eller poem är den bästa?
 Resa
 Smuts
 Hunter
 Note
 Corner
 Surface
 Fame
 Paper

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards